Børnehavens børn er fordelt i tre familiegrupper. Vi fokuserer på relationsarbejdet i en aldersdifferentieret kontekst. På denne måde kan vi få et langvarigt pædagogisk forhold til børnene og deres forældre, arbejde med børnenes interne relationer til hinanden. Vi vil med forskellige tiltag arbejde på tværs af grupperne. Det kan komme til udtryk, ved at en gruppe af børn fx får en ekstra indsats på det motoriske niveau eller vi kunne lave en sproggruppe mm.
Vi lægger fortsat vægt på nænsomme sammenhænge mellem stuerne. Blandt andet ved at have faste dage, hvor børnene lærer de voksne og børn på de andre stuer at kende.
Vores arbejde tager udgangspunkt i metoden omkring Pædagogisk Idræt,
Et fælles grundlag for os er pædagogisk idræt, hvilket betyder, at vi har et fælles værdigrundlag og et fælles sprog. Vi er bevidste om, at vi er kropslige rollemodeller og går forrest ved at igangsætte pædagogiske idræts læringsmiljøer, hvor alle børn har mulighed for at deltage på egne præmisser.
Pædagogisk idræt tager udgangspunkt i idræt, leg og bevægelse som middel til at opnå et pædagogisk mål. (Citat: Grethe Sandholm fra VIA, UC, Århus og DIF).
Leg har en høj prioritet i pædagogik idræt. Barnet udforsker og eksperimenterer, og barnet udvikler sig derved og henter næring til læring. Leg er for os: grundlege, parallelle lege, rollelege og regellege.
Bevægelse opøver børnenes færdigheder, efterligner og øger deres kropslige mestring. Bevægelse er for os grundmotorik, sanseintegration, koordination, rytmik og motorisk udfoldelse.
Idræt er der, hvor barnet øver sig, deltager i aktiviteter, eller selv leger. Det styrker, træner, stimulerer og lærer barnet om dets krop. Idræt er når barnet er i bevægelse i struktureret form med rammer, regler og socialt samvær, heraf bevægelseslege, konkurrencer og kamplege.
Det formelle og uformelle rum:I den pædagogiske idræts praksis vægter vi de fysiske rammer højt, da det er en forudsætning for at idræt, leg og bevægelse kan foregå hele tiden og overalt, såvel ude som inde.
I det formelle rum er det personalet der bevidst igangsætter forskellige former for leg og bevægelse for at styrke barnets udvikling, dannelse og færdigheder. Her er leg og bevægelse et middel til at nå målet. Personalet kan her iagttage og reflektere over praksis med børnene for netop at kunne tilrettelægge det videre forløb. Her er de voksne rollemodeller.
Det uformelle rum tager udgangspunkt i barnets egen bevægelseskultur, hvor barnet impulsivt tager initiativ til leg og bevægelse både individuelt og socialt, dvs. legen og bevægelsen er et mål i sig selv. Personalet har her mulighed for at iagttage det enkelte barns bevægelsesmønstre og færdigheder; fysisk, psykisk, kognitivt og socialt, hvilket giver personalet en viden om barnets aktuelle udviklingszone.
Barn til barn, barn til voksen og voksen til barn relationerne kan foregå i både det formelle og det uformelle rum, hvilket åbner for et utal af muligheder for udviklingen af barnet i sin helhed.
Pædagogisk bagdør som metode i pædagogisk idræt:I de pædagogisk tilrettelagte læringsmiljøer skal der være plads til alle, både den enkelte og gruppen. Her er det vigtigt, at det pædagogiske personale anerkender på hvilket niveau, det enkelte barn kan være med, ved at skabe flere deltagelsesmuligheder i aktiviteten. Barnet skal have mulighed for ro og tid for at blive motiveret til at deltage i aktiviteten.
Det betyder blandt andet, at barnet ikke skal være alene eller stå alene, og at det altid kan bakke ud af aktiviteten, uden at det ødelægger noget for selve legen. Ved at justere rammer og regler sikrer det pædagogiske personale alles deltagelse, så alle børn oplever glæde og udfordringer.